TÁMOP 3.2.13-12/1-2013-0008
Projekt megnevezése TÁMOP 3.2.13-12/1-2013-0008 Csupa virág a világ!
A kivitelezés időpontja: 2013. 12. 15- 2014. 12. 15.
Kedvezményezett: Ciróka Bábszínház
TÁMOP 3.2.13-12/1-2013-0008
"Csupa virág a világ"
Tevékenységünk legfontosabb irányelve az érzelmi élet megalapozását szolgáló művészeti, kreatív nevelés a bábszínház kifejező eszközeivel. A tervezett foglalkozás-sorozat az érzelemvilág szabad megnyilvánulását kívánja segíteni az iskolakezdés előtti időszakban. Ehhez minden rendelkezésünkre álló eszközt (bábok, jelmezek, díszletek, árnyak, fények, hangszerek stb.) felhasználunk. Meggyőződésünk, hogy a felszabadult játék, az egyéni kreativitás közösségben való megnyilvánulása, az önkifejezést segítő, aktív részvétel erősíti a megcélzott korosztály érzelmi stabilitását, biztos alapot teremtve az új, iskolai környezetbe való beilleszkedéshez. Foglalkozás-sorozatunkkal olyan lehetőséget szeretnénk biztosítani, amely oktatási intézményi keretek között nem valósítható meg. A képességfejlesztés általunk elképzelt módja színházi keretek között zajlik, alkalmazva a báb és a szerepjáték hatékony eszközét.
I. Ősz
VOLT EGYSZER EGY ALMAFA
Tízórai almás lepénnyel és almalével
Almafácska előadás megtekintése
A történet az évszakok tematikájával foglalkozik. Főszereplője egy kis almafa, amely az évszakok váltakozásával virágba borul, termést hoz, majd leveleit lehullajtva, csupaszon várja a telet. Az almafa körüli élet is az évszakoknak megfelelően alakul. Tavasszal madárfióka születik, szorgos méhek gyűjtik a virágport. Nyáron virágok nyílnak, szüretelik az almát. Ősszel a madarak útra kelnek, télen cinkék csipegetnek a madáretetőben.
Lépjünk be a kiskertbe!
Előadást feldolgozó interaktív játék a gyerekekkel.
A húsz perces előadást követően közös alma eszegetés közben a játék észrevétlenül beszélgetésbe fordult, amely során a játékosok arról faggatták a gyerekeket, hogy milyen ízű az alma, milyen almákat ismernek, és hogy ők maguk milyen almák lennének, ha almák lehetnének. A gyerekek valamennyien beültek a fa alá, és elkezdődött egy közös játék, amely során a játékosokkal felidézték a látottakat. A kismadarat mindenki tenyeréből etette, képzeletbeli locsolókannájával meglocsolta a fa gyökereit, segített a méheknek beporozni a virágokat, és végül az almaszüret során szétválogathatta a különböző színű almákat
Állatok a fa körül –kreatív tevékenység
A gyerekek az előadásban szereplő állatokat készítették el: pillangót, kukacot és almát. A figurák papírból készültek, ez lehetőséget adott arra, hogy a gyerekek a teljes folyamatot (vágás, ragasztás, színezés) önállóan, maguk végezzék. A figurák oly módon lettek megtervezve, hogy azok egyszerű bábokként mozgathatók legyenek. A pillangót a mutató ujjra húzva lehetett röptetni, a kukacot különálló testrészeinek hullámzó mozgásával lehetett életre kelteni, az almából egy lyukon keresztül saját ujjunk kukucskált ki kukacként. A gyerekek nagyon élvezték az alkotást, mindhárom figurát elkészítették.
Ébredj! szerepjáték
Az elkészült figurákkal a játszó sarokba telepedtünk le, ahol hangszerek várták őket. A figurákat egyenként életre keltettük, megbeszéltük, melyik milyen évszakban, és hol fordul elő, hogyan mozog, milyen hangszer illik hozzá.
Évszakok hangjai
A hangszerek megismerését követően megbeszéltük, melyik hangszer melyik évszakhoz illik a leginkább és miért? Asszociációs játék, képtársítás a hangokhoz. (pl. esőbot-eső, rugós dob-mennydörgés, chine - virágnyílás stb.)
II. Tél
IRÁNY AZ ÉSZAKI SARK!
Második foglalkozás sorozatunk a TÉL témakörében zajlott. Pályázatunkban együttműködő óvodai csoportokat erre a foglalkozás sorozatra 2014.márciusában fogadtuk. A Jeges-fagyos téli mese előadás, az Irány az
Északi sark! megtekintése után, előadást feldolgozó interaktív játékban vettek részt a gyerekek.
Tízóraiira hókiflivel leptük meg a gyerekeket.
A Jégtáblák titkos lakói kreatív foglalkozást az Ébredj! szerepjáték követte, majd a tél hangjait kereső
hangszeres foglalkozás és levezető beszélgetés zárta a programot.
III. Tavasz
A CSERESZNYEFA ÉS A HIÚ DARUMADÁR
A harmadik tematika -a TAVASZ- témakörében A cseresznyefa és a hiú darumadár
c. előadást nézték meg az érkező csoportok.
Az előadást interaktív feldolgozó játék követte, majd a mese történetét elevenítettük fel és annak tanulságairól beszélgettünk. Japán játékokat és a köszöntést is megtanultak a gyerekek .
Ezután, az előadáshoz kapcsolódóan a madárkát, tavaszi virágot és szélfogót készítettek.
Alkotás után jól esett a színes, zöldséges tízórai.
Ébredj! Szerepjáték az udvaron.
IV. Nyár
Kíváncsi majom
A 4. tematika foglalkozásai a NYÁR témakörét ölelték fel. Válogatásunk a Kiváncsi majom c. előadást,
az Irány a dzsungel interaktív játékot, Az őserdő titkai és Felkelő nap színei kézműves foglalkozást és annak
előkészületi munkáit mutatják be, valamint a Nyár kincsei és Afrika hangjai feldolgozó foglalkozások fotóit tartalmazzák.
Kíváncsi majom előadás
Irány a dzsungel!
Felkelő nap színei kézműves foglalkozás
Csigás finomságok tízóraira
V. CSILLAGOKKAL TÁNCOLÓ
Az 5. tematika foglalkozás sorozatában a Csillagokkal táncoló -Indián mesét tekinteték meg óvodás csoportjaink.
Az előadást- Legyünk mi is indiánok!- címmel interaktív játék követte.
A kőszikla titkai kreatív tevékenység jegyében totem oszlopot, indián fejdíszt és őszi hangulatú ajtódíszt készítettek a gyerekek.
Ébredj! - Indián fejdíszekkel felszerelkezve ügyességi és gyorsasági játékokkal folytatták a délelőtti programot. A nap az előadást feldolgozó beszélgetéssel zárult .
VI. CSUPA VIRÁG A VILÁG
Csupa virág a világ! Utolsó foglalkozás sorozatunkra érkeztünk 2014.decemberében - 2015 januárjában keült sor.
A Világraszóló barátság c. előadást nézték meg csoportjaink, majd - Legyünk mi is barátok! -címmel, előadást feldolgozó interaktív játék várta a gyerekeket.
A Milyen színes a világ! elnevezésű kézműves foglalkozáson hóember figurát, karácsonyi üdvözlőkártyát és angyalkát készítettek.
Tízórai után beszélgettünk a barátságról, kincseinkről majd közös éneklés és játék zárta a napot.