Szabó Angéla

      ügyelő


      „Nagyon érdekes, amikor a próbafolyamatban kialakul a bábok személyisége.”

      Mikor és hogyan érkeztél a Ciróka Bábszínházba?
      Bölcsödében dadusként dolgoztam. Mindig is nagyon szerettem gyerekekkel foglalkozni. Ez a közös a bábszínházban és a bölcsiben. Nekem ez nagyon fontos. Az itteni időbeosztást jobban tudtam a gyerekeim napirendjéhez igazítani, ezért váltottam. 16 éve érkeztem ide a Cirókába. Nem volt korábban színházi tapasztalatom, meg kellett tanulnom, hogyan működik egy színház. Néhány éve dolgozom ügyelőként, az előző évadban pedig rendezőasszisztensként is dolgozhattam, ami hatalmas kihívás volt számomra.

      Mit foglal magába az ügyelő munkakör? Milyen feladataid vannak?
      Kívülről nem látszik, de nagyon összetett feladatkört látok el. A próbafolyamat és az előadások előtt, alatt és után is én tartom a kapcsolatot a színészekkel, műszakkal is. Ellenőrzöm, hogy minden érintett a munkakezdésre megérkezett és felkészült. A díszletet, kellékeket is ellenőrzöm. Ezek elengedhetetlen feltételei a próbáknak és előadásoknak. Az előadás előtt 15 és 30 perccel „figyelmeztetést” adok ki, vagyis jelzem nekik, hogy mennyi idő van a kezdésig. Ekkor már mindenkinek jelmezben, a műszaknak a munkavégzés helyén kell lennie. Ezekről napi jelentést kell készítenem, amely fontos könyvelési, elszámolási szempontból. A próbafolyamatot is én dokumentálom, hogy melyik próbán ki vett részt.

      Színházon belül kivel dolgozol együtt a legtöbbet?
      A szervezővel folyamatosan tartom a kapcsolatot, mert én tájékoztatom a színészeket, hogy az adott előadást hányan tekintik meg, honnan érkeznek és hány évesek. Ez a színészeknek is fontos információ, illetve én is előre tudok készülni esetleges rendkívüli helyzetre, ami eddig szerencsére nem fordult elő. Az előadás közben egyébként a rendezőasszisztens kollégával előre egyeztetve hátul, vagy a fogadótérben vagyok, ezekről a helyekről a nézőtér, a színpad és a zsinórpadlás is könnyen megközelíthető. Ha bármi történik, akkor azonnal tudok rá reagálni.

      Említetted, hogy betekintést nyertél a rendezőasszisztensi feladatokba.
      Korábban nem vetten részt így a próbafolyamatban, ami tényleg nagy kihívás volt számomra. Lehetőségem nyílt arra, hogy betekintést nyerjek, hogyan születik meg egy előadás, ami rendkívül érdekes volt. Szerintem a kulcsa annak, hogy zökkenőmentesen lehessen haladni, az, hogy a rendezőasszisztensnek össze kell hangolódnia a rendezővel és a színésszel. A Fehérlófia egy szóló előadás, így ebből a szempontból könnyebb dolgom volt, mint egy sokszereplős produkció esetén. Ebben a munkakörben az volt a nehéz, hogy ráérezzek a játék és a szöveg összhangjára, hogy mikor kell a szövegben segítenem.
      Nagyon érdekes, amikor a próbafolyamatban kialakul a bábok személyisége. Amikor elkészültek a bábok, akkor még nem tudjuk milyen karakterek, kik ők. Ahogy haladt az idő, a színész megformálta őket. Érdekes volt a bemutatón látni a bábokat és visszaemlékezni milyen volt, amikor a műhelyből áthozták őket a próbára, vagy a szövegkönyvben olvastuk a szövegüket. Egyébként mindenki segítségemre volt, ezért is emlékszem vissza jó szívvel.

      Van legendás történetet, ami itt a bábszínházban történt és mindig eszedbe jut?
      Soha nem fogom elfelejteni azt az óvodás kislányt, aki először jött előadásra és nagyon félt. Egyfolytában sírdogált. Az óvó néni hiába vigasztalta. Közeledett a kezdés és nem akart bemenni. Az előcsarnokban van egy vitrin, ahol akkor éppen a Kistigris és Kismackó bábjai voltak kiállítva. A mackót kivettem neki és mondtam, hogy vigye be magával, ültesse az ölébe és nézzék végig az előadást. Így is lett. Bent maradt az előadáson, megszűnt a sírás és többé nem félt a bábszínháztól. Annyira szép emlék maradt nekem is, az óvó néninek is, a kislányt pedig átsegítettük egy nehéz helyzeten.

      Olyan barátságos ez az épület, családias hangulat van, nem is gondolná az ember, hogy ilyen megtörténik…..
      Ez egy különleges helyzet volt, amit szépen el tudtunk simítani. Amikor belépnek az épületbe a gyerekek, akkor szinte elvarázsolódnak. De van, aki már az udvaron. Jellemző egyébként, hogy óvodás korban megismerjük a gyerekeket, akik később még az általános iskolával is látogatják az előadásokat.
      A vasárnapi előadások alkalmával családos nézőink vannak, akik rendszeresen jönnek hozzánk, így van, akivel már közelebbi, barátinak mondható kapcsolat alakult ki.

      Melyik a kedvenc előadásod?
      A Babaróka. A kedvessége, maga a történet. Nekem ez az igazi mese és remélem, hogy még műsorra kerül.

      Mi az, ami miatt ennyire szeretsz gyerekekért dolgozni?
      Gyerekkorban nagyon fontos a mese. Az, hogy itt a Cirókában előadás formájában is láthatják, nagy élmény számukra. Nekünk, mint dolgozóknak pedig egy nagyon hálás feladat.

       

       

       



      Összes munkatárs


      • Apró Ernő
        bábszínész

      • Barcsik László
        hangosító

      • Bodor Éva
        szervező

      • Borsosné Oláh Nóra
        pályázati ügyintéző

      • Bujdosó Zsolt
        világosító

      • Emőd Krisztina
        báb-és jelmezkészítő

      • Fülöp József
        bábszínész

      • Horgas Ráhel
        bábszínész

      • Kiszely Ágnes
        igazgató

      • Balogh Krisztina
        közönségszervező

      • Krucsó Júlia Rita
        bábszínész

      • Kuthy Ágnes
        művészeti vezető

      • Kuzsella Ákos
        világosító

      • Lendváczky Zoltán
        bábszínész

      • Mag Zoltán
        gondnok

      • Révész Tamás
        hangosító

      • Ifj. Sári Miklós
        báb-és díszletkészítő

      • Sárosi Gábor
        drámapedagógus

      • Szabó Angéla
        ügyelő

      • Szabó Nóra
        rendezőasszisztens

      • Szekeres Máté
        bábszínész

      • Szörényi Júlia
        bábszínész

      • Talabér Attila
        díszító

      • Váriné Dósa Eszter
        művészeti titkár

      • Vári Zsolt
        díszítő

      • Vincze Kata
        báb-és jelmezkészítő